Kia XCEED Plug-in Hybrid som campingtrækker

af Bjarne Søby

Vi har haft en Kia XCEED Plug-in Hybrid med på tur med en Combi-camp på krogen. Og lad det bare være sagt med det samme: Det var en virkelig positiv oplevelse.

Denne artikel er lavet i et partnerskab med Kia Danmark.

Plug-In Hybrid teknologi for begyndere

Lad os lige tage det tekniske omkring plug-in hybrid først. Kia skriver det ret fint på deres hjemmeside:

” Med en Plug-In Hybrid får du det bedste fra benzin og elektrisk kraft kombineret. Elmotoren er god til bykørsel samt ture på omkring 50 km, hvor benzinmotoren tager over på længere strækninger. Plug-In Hybriden er det ideelle valg for dig, der ønsker en brændstofeffektiv bil med stil, smart teknologi og komfort. Aldrig før har det været så sjovt at køre brændstoføkonomisk. 

En Plug-In Hybrid er kort fortalt en hybridbil, som har fået integreret en større og kraftigere elmotor samt et højspændingsbatteri, der er fem til seks gange større end i en normal hybridbil. Plug-in hybridbilens batteri kan desuden oplades i en elektrisk ladestander. Det, der adskiller Plug-In Hybridbilen markant fra den almindelige hybridbil, er hvor langt de hver især kan køre på ren elektricitet. Hvor en hybrid ofte kun kan køre op til to km på ren el ad gangen og når en hastighed på ren el på op til 40 km/t, giver vores Niro Plug-In Hybrid dig mulighed for at tilbagelægge helt op til 49 km på en opladning, før forbrændingsmotoren tager over, og når derudover en hastighed på op til 120 km/t på ren el.”

Kia opgiver, at en Kia XCEED Plug-In Hybrid har en elektrisk rækkevidde på op til 48 km (59 km i by), og en brændstofsøkonomi på op til 71,2 km/l. Den rækkevidde nåede vi ikke helt, da vi havde en Combi-Camp på 750 kg. på krogen. Vi kørte i alt 980 km med et gennemsnit på 17,3 km/l. Det synes vi faktisk er ret flot, og udgiften til benzin væltede bestemt ikke feriebudgettet.

kia xceed plug-in hybrid 01
Kia XCEED Plug-in Hybrid

Meget komfortabel og rummelig campingtrækker

Kia XCEED Plug-in Hybrid har en 1,6 GDI/elektrisk motor på 141 Hk. Den må trække 1300 kg, hvilket er nok til mindre campingvogne, og mere end rigeligt til vores Combi-Camp.

Der er finplads til ens oppakning. Bagagerummet er på 291 liter. Men lægges split-bagsædet ned, er der 1243 liter bagageplads. Der var mere end nok til os (se mere i videoen herunder).

Kia XCEED Plug-in Hybrid er ikke en hurtigløber. Men den har rigeligt med kraft til at trække en Combi-camp – også i bakker. Automatgearet arbejder stille og man mærker ikke meget til gearskift.

Den Kia XCEED Plug-in Hybrid, som vi havde lånt, havde alt i udstyr. Og jeg mener virkeligt alt. Den var udstyret med Kias Pluspakke, som bl.a. indeholder klimaanlæg med udblæsning af luft i forsæderne, læderrat med varme, fjernlysassistent, stort farvedisplay med navigation, multimedia m.m. Listen er lang, og kan ses på Kias hjemmeside.

Jeg skal også lige nævne, at Kia XCEED Plug-in Hybrid er en meget støjsvag bil. Vi hørte kun sjældent motoren, og både vej- og vindstøj er på et lavt niveau.

kia xceed plug-in hybrid 02
Kia XCEED Plug-in Hybrid er en virkelig positiv oplevelse

Sikkerhedsfunktioner er i top

Vores Kia var udstyret med Intelligent fartpilot, advarsel om biler i den blindevinkel, intelligent parkeringsassistent, frontassistent til undgåelse af kollisioner, vognbane assistent, fjernlysassistent, nødbremse, haptisk rat og træthedsregistrering. 

Tilsammen giver de funktioner en meget tryg køreoplevelse. I starten stressede de mig helt vildt, men efter en dag i bilen lærte jeg at holde af dem. De giver en mere rolig og afslappet kørsel, hvilket er vidunderligt på en lang tur.

Vi har ikke de funktioner i vores egen bil, og da vi havde afleveret Kia’en og kørte hjem i vores egen bil, savnede jeg dem meget.

Se med i denne video, hvor Ann Karina fortæller om Kia XCEED Plug-in Hybrid. 

Hvis du vil se hele videoen fra vores tur, kan du se den ved at klikke her. Prisen for den Kia, vi var på tur i, er kr. 315.899,- inklusiv farvetillæg og udstyr.

Prøv også at læse disse indlæg