Er gummilisterne rundt om campingvognens vinduer blevet møre eller utætte, så kan du selv udskifte dem. Se her hvordan det gøres.
På vores lille Sprite 390 fra 94, er gummilisterne ved at være et sørgeligt syn. Når vinduet er lukket, er der ca. 1 cm luft mellem det, der engang har været en gummiliste og vinduet. Kulde, vand og sne kan derfor let komme ind, så noget skulle gøres, og det inden vinteren kommer.
Listerne kan man selv skifte, og mange campingvogne af ældre dato, bruger det samme system som vores. Jeg har set mange både Hobby, Knaus, Adria m.fl. der har kørt med dette system.
Første trin var selvfølgelig og få fundet ud af, hvor man i det hele taget kunne få nye lister. Jeg prøvede at lave en tegning. Den sendte jeg til det firma, der producerer den slags. Men nej – de kunne ikke lave den og kunne heller ikke skaffe den. Så prøvede så hos vores normale campingforhandler, de gad nu ikke engang og svare. Så må man jo prøve andre veje.
Jeg blev rådet til at kontakte Campinggaarden Slagelse, og snakke med Kim. Han skulle være lidt af en guru til den slags, og sørme jo. Jeg sendte ham en mail efter arbejde, og 20.38 lå der svar fra Kim. Han skulle lige have et stelnummer og årgang, så vil han finde ud af noget. Jeg sendte oplysninger til ham, og næste formiddag, kom der mail med svar og priser – det må siges at være god service!
Listen, der her er brugt, dækker vægtykkelser fra ca. 28 – 34mm.
Listerne var ikke helt billige. 142,- pr meter + 29,- pr meter til låseliste, men der var ikke noget at gøre ved. De gamle lister er færdige og skal skiftes.
Første step var selvfølgelig og få de gamle af. Det var nu ikke det store problem, men sikken et svineri. De var så møre, at de nærmes pulveriserede. Men af kom de.
Da den gamle fugemasse var gamle og indtørret, var det forholdsvis nemt at fjerne resterne med et stemmejern. Og så er der klart til montering af den nye liste.
Som Kim havde anbefalet, kom jeg noget ekstra fugemasse på først. Tanken var, at man kunne åbne og køre den nye liste hen over, og på den måde få den ekstra fugemasse helt ind i hjørnet af listen, men hold da op et svineri. Jeg ved faktisk ikke lige om det var den måde, han mente man skulle gøre det. Dette var min måde, og den var ikke smart.
Så er listen kommet på, og den er blevet skudt fast med hæfteklammer. Jeg har her brugt en elektrisk klammepistol, og 10*16mm hæfteklammer, så listen er sat godt fast. Inden man skyder den fast, er det en god ide at tage en gummihammer, og banke listen hele vejen rundt og især i hjørnerne. Vent derfor med at skære listen over, til den er banket helt ud i hjørnerne og hele vejen rundt om vinduet.
Når dette er gjort skal låselisten monteres. Låselisten er bare et tyndt stykke plastic, som skal ned i mellem de to kanter, som sidder opad. Låselisten har to funktioner. Den primære er, at den låser listen, og sørger for at de lodrette kanter som går langs med vognsiden inde og ude, bliver klemt ind imod disse.
Og så selvfølgelig for at give en pæn afslutning på det hele.
Låselisten er ikke svær at montere. Jeg skubbede den ind i den ene slids, og i den anden slids brugte jeg en lille skruetrækker, som jeg forte stille og roligt langs med kanten. På den måde blev låseliste presset ned i den anden slids.
Lige med hensyn til låselisten – her skal man passe lidt på hvilket værktøj man bruger. Man kan let komme til at sætte mærker i den, og dermed ødelægge resultatet.
Nu mangler der kun at få monteret låsebeslag og stængerne til at holde vinduet åben med. De stænger der er monteret her, er nogle hvor man løsner en fingerskrue, åbner vinduet og spænder denne. Jeg løsnede skruen lidt, trak stangen ca. 2 cm ud, lukkede vinduet og fik sat et mærke hvor de skulle skrues fast. Selve låseanordningerne blev monteret ved at lukke vinduet og trække det forsvarligt til. Der skal være god og tæt kontakt mellem gummiliste og vindue, men vinduet må ikke spænde så hårdt mod campingvognens side, at det risikerer at sprænges.
Som tidligere skrevet, så var den ekstra fugemasse måske ikke lige en særlig stor en succes, eller også var det sprøjteføreren, der ikke havde kørekort til sådan en fætter. I hvert fald, så besluttede vi at vi ikke ville bruge denne metode ved de restende vinduer. Umiddelbart ser det da også ud til at den fugemasse, som sidder i listen fra fabrikken af, er nok og klæber godt.
Planen er dog at vi følger Kims råd, men vi venter lidt. På et senere tidspunkt, så fuger vi efter. Dette kan vi gøre ved at sætte en meget tynd spids på fugepistolen, og så lægge en ekstra fuge ved at stikke den tynde spidst ind mellem listen og campingvognen, og lægge en fuge rundt langs vinduet.
På de andre vinduer hvor vi ikke kom ekstra fugemasse på, er det også ganske nemt og få listen på. Ved at holde listen på de to lodrette ”flapper” med begge hænder, kan man åbne disse, og køre listen på.
Hvis man afslutningsvis opdager at gummilisten buler og ikke ligger helt ind til vognsiden, så er det nemt fx med en gummihammer, og få den banket ind på plads. Men pas på ikke at banke for hårdt og lave buler i campingvognen – det er jo noget tyndt plade.
Tidsmæssigt er det en overskuelig proces. Der var 2 vinduer som ovenstående og 1 lidt mindre vindue i bagerst i vognen, der skulle skiftes lister på. Alt i alt er der brugt ca. 2½ time på de 3 vinduer og det endda med oprydning. Så det er absolut overskueligt, og noget som langt de fleste sagtens kan klare selv.
Læs flere artikler om camping og rejser på Lars og Karins egen hjemmeside