Eller rettere… det havde den. For vi kunne selv løse problemet, men i processen opdagede vi noget andet.
Efter 3 års brug af vores Adria Alpina, var et af i-Shape modulerne i fronten rystet løs. Det burde ikke ske på en forholdsvis ny campingvogn, men da vi ville fastgøre det igen, så vi tydeligt hvorfor, det var sket.
Kender du ikke til Adrias i-Shape, så er det egentlig ret smart. Campingvognens for- og bagende er opbygget af moduler, der kan udskiftes. Så hvis man skulle være så uheldig at lave en skade på for- eller bagenden på vognen, er de kun den (eller de) beskadiget moduler, der skal udskiftes. Det er godt tænkt, for det gør reparationer billigere og kan udføres hurtigere.
Det var et af disse moduler – nærmere bestemt de nederste modul i venstre side forrest på vores Adria Alpina 663 HT – der havde rystet sig løs. I videoen herunder kan du se problemet (og ja – campingvognen er møgbeskidt og skal vaskes 🙂 )
Vi har før haft Adria campingvogn med samme system, og der havde vi ikke oplevet, at modulerne rystede sig løse. Så vi lagde ikke noget videre i det. Vi tænkte, det nok bare var en skrue, der skulle strammes.
Let at lave selv
Da vi kiggede efter hvor skruen sad, kunne vi se, at skruen var blevet revet ud af i-Shape modulet, og det var derfor at modulet sad og klaprede. Det skulle laves, så modulet ikke faldt af under kørsel.
For at komme til skruen, måtte vi fjerne en dækplade i bunden af gaskassen. Det var let. Der skulle fjernes 4 skruer, og så var den lige til at tage af.
Da pladen var fjernet, så vi tydeligt hvorfor at skruen var blevet revet ud.
Modulet holdes på plads af en lille, selvskærende skrue, der går fra gaskassen og ind i modulet. Der er en lille forstærkning på modulet, hvor skruen skal sidde, så skruen får godt fæste. Problemet var at skruen ikke var placeret korrekt, så den akkurat kun havde fæste i kanten af forstærkning, så halvdelen af skruen var blotlagt. Der var et skruehul mere i gaskassen lige ved siden af skruen, så man kunne se at skruen første gang var blevet sat i uden at den havde ramt forstærkningen. Det er selvfølgelig positivt, at den pågældende medarbejder opdagede den fejl, men vedkommende kunne nu godt have sat skruen rigtigt i andet forsøg.
Så vi flyttede skruen en centimeter, og sad modulet fast igen.
Samlet på øjemål?
Da vi skulle montere dækpladen i bunden af gaskassen igen, opdagede vi en ting mere. Pladen sidder fast med fire skruer i bunden af gaskassen, men i stedet for fire huller, var der otte. Det viser at, pladen har været monteret forkert og er blevet flyttet. Igen… det er positivt at fejlen er blevet rettet, men alligevel… Man kunne da i det mindste have lappet hullerne.
I disse tider hvor alt designes med CAD/CAM med millimeters nøjagtighed, så virker det underligt at det modul og dækpladen åbenbart er monteret på øjemål af en medarbejder. Hvis det er tilfældet, så kan det forklare hvorfor vi har haft – og stadig har – mange problemer med vores Adria Alpina. Dem kan du læse om i denne artikel.
Vi kan se i campinggrupper på internettet, at der er andre, der oplever de samme problemer som os, mens andre slet ikke har haft problemer med deres Adria. Så vi har åbenbart været uheldige at få en ’mandags-model’.
Adria skriver på deres hjemmeside: “At vælge en Adria har aldrig været nemmere. Nemt at vælge på grund af kombinationen af lækkert design, elegance og overlegen kvalitet.”
Det der med ‘overlegen kvalitet’ har vi svært ved at nikke genkende til. Men vi er stadig glad for vores Adria. Vi kan lide at være i den, det er en dejlig feriebolig for os, og vi har ikke planer om at skifte den ud. Men vi havde nok ikke forestillet os at vores campingvogn efter 3 år er ved at blive til et ’gør-det-selv’ projekt.