El-bilerne kommer, og jeg kunne godt forestille mig vores næste bil bliver en ny elbil. Og de nye elbiler kan faktisk trække mere end du tror.
Hvis man følger med i den politiske målsætning både i Danmark og i Europa, er der ingen tvivl om der satses hårdt på et skift fra biler drevet af fossile brændstoffer til elbiler.
Der er sat nogle hårde krav til bilproducenterne for hvor meget CO2 en personbil må udlede. Hidtil har grænsen været på 130 gram pr. km, men nu er grænsen sænket til 95 gram CO2 pr. km. Det er hvad personbiler solgt i EU (samt Norge og Island) højst må udlede i gennemsnit. 95 gram svarer til, at en benzinbil kører 24,4 km pr. liter og en dieselbil 27,8 km pr. liter.
Hhv. 24,4 og 27,8 km pr. liter er i praksis umuligt uden elektrificering. Og det er præcis derfor, at elbilerne og hybridbiler kommer så stærkt nu.
Med tanke på vores klima giver det god mening at gå bort fra fossile brændstoffer. En gennemsnitlig ny dansk personbil belaster nemlig klimaet dobbelt så meget som en elbil (kilde: FDM). Det er sådan set grund nok for mig at vælge en ny elbil, når vores nuværende bil står til udskiftning.
En anden tanke kunne være, at valget bliver taget for mig fra politisk side. Der er allerede tale om at forbyde salg af biler drevet af fossile brændstoffer, og øge afgifter på denne type biler. Det er i hvert fald en mulig virkelighed, jeg skal forholde mig til snart.
Ny elbil betyder måske også ny campingvogn
Så hvis jeg nu med tanke på vores miljø pudser min grønne glorie, og køber en elbil. Hvad så med vores campingvogn?
Hver gang jeg bare nævner ordet ‘elbil’ vælter det ind med kommentarer som f.eks. ‘Den kan da ikke trække min Kabe’ eller ‘ Den skal jo lades for hver 150 km’ osv. osv. Og alt efter hvilken elbil, der tales om, så er det rigtigt. Men faktum er at verdenssamfundet rent ud sagt vil blæse på din store, tunge campingvogn eller hvor tit, du skal lade på ferien. Så argumenter som disse, bliver råbt ud til døve øre, og ændrer ikke noget som helst. Elbiler kommer, og der er intet vi kan gøre for at stoppe det.
Vores Adria Alpina vejer 2000 kg. I skrivende stund er der 12 hybrid-biler og en enkelt elbil, der kan trække så meget. Og lad det bare være sagt med det samme. De koster alle mere end jeg har lyst til at betale for en bil.
Men hvis nu vores campingvogn vejede 1500 kg. så er der 28 hybridbiler og 4 elbiler, der ville kunne trække den. Og der er endnu flere muligheder hvis campingvognen kun vejer 1200 kg. Bilerne her er desuden også mere i min prisklasse.
Men prisen for en ny miljøvenlig bil er så måske også en ny campingvogn. Jeg ved det ikke endnu. Listen over Hybrid-biler og elbiler, der kan køres med anhænger, er allerede lang (du kan se den hos FDM), og i 2021 og 2022 vil der komme mange flere modeller på den liste. Det bliver spændende at følge udviklingen.
Her er en liste over de nyeste elbiler, og hvor meget de må trække:
- BMW iX3, 750 kg.
- Ford Mustang Marc-E: 750 kg.
- Jaguar I-Pace: 750 kg.
- Mercedes-Benz EQA 250: 750 kg.
- Audi Q4 e-tron: 1.000 kg.
- Skode Enyaq: 1.000 kg.
- Tesla Model 3: 1.000 kg.
- Toyota ProAce: 1.000 kg.
- VW ID.4: 1.000 kg.
- VW ID.4 GTX: 1.200 kg.
- Polestar 2: 1.500 kg.
- Volvo XC40: 1.500 kg.
- Hyundai Ionic 5: 1.600 kg.
- Kia EV6: 1.600 kg.
- Audi e-tron: 1.800 kg.
- Mercedes-Benz EQA 300/350: 1.800 kg.
- Mercedes-Benz EQC: 1.800 kg.
- Tesla Model X: 2.250 kg
Vi skal udskifte vores bil i løbet af et par år. Og da vi ikke kan vide 100% om der kommer en ny elbil i vores prisklasse, der kan trække vores campingvogn, kan vi lige så godt allerede nu begynde at kigge os om efter en lettere campingvogn på ca. 1500 kg. Eller en teltvogn? Måske bliver det ikke nødvendigt også at udskifte campingvognen, men hellere være forberedt.