Camping langs Rhinen: Vidunderlige Koblenz

af Bjarne Søby

På det sted, hvor Rhinen og Mosel løber sammen, ligger Koblenz. Det er en af Tysklands ældste byer (og måske også den smukkeste). Fire bjerge, vinbjerge og skove omkranser byen, og kirker, slotte, tidligere adelsgårde og herskabelige borgerhuse vidner om byens 2.000-årige historie.

Koblenz blev etableret som en militærpost af Drusus ca. 8 f.Kr., og byen fejrede sit 2000-års-jubilæum i 1992.

Koblenz har ikke altid været tysk. Den har været under fransk herredømme i en årrække, og det har sat sine spor i byen. Den franske livsstil og tysk tradition har skabt et meget miljø, hvor hyggelige vinbarer og restauranter med god mad trives i bedste velgående.

Koblenz har mange grønne områder og smukke torveKoblenz har mange grønne områder og smukke torve

Gademusikanter spiller flere steder i byenGademusikanter spiller flere steder i byen

Koblenz byder på små stræder, romantiske kroge og mange grønne torve og pladser. Mange huser er i barokstil med tårne og karnapperne på hjørnehusene

Flere huse er bygget i den fine BarokstilFlere huse er bygget i den fine Barokstil

Eller genopbygget er måske mere korrekt – for også Koblenz led store skader under krigenEller genopbygget er måske mere korrekt – for også Koblenz led store skader under krigen

Torvet ved RådhusetTorvet ved Rådhuset

På samme torv ligger Koblenz BykirkePå samme torv ligger Koblenz Bykirke

Det er en meget moderne kirke med kontorer m.m. langs siderneDet er en meget moderne kirke med kontorer m.m. langs siderne

Schängel-fontænen er en pudsig oplevelse. Den ligger i rådhusgården og minder om tiden omkring 1800, da Koblenz hørte til Frankrig, og drengebørnene forbavsende ofte blev døbt Jean – hvilket i dialekt blev til Schang og derfra videre til Schängel.

Schängel-fontænen – er man ikke opmærksom bliver man ramt af vandstrålenSchängel-fontænen – er man ikke opmærksom bliver man ramt af vandstrålen

Blandt dem var der sikkert nogle skarnsknægte, for figuren på fontænen spytter med ujævne mellemrum en kraftig vandstråle langt ud over bassinkanten. Historien er, at drengen spytter efter de franske soldater.

Koblenz har det hele. Små hyggelige gader, brede gågade med masser af butikker kirker, museer, et par slotte og selvfølgelig masser af caféer og restauranter. Vi brugte en hel dag på at gå rundt i byen, og der var masser at se på.

En af de brede gågader med butikker i KoblenzEn af de brede gågader med butikker i Koblenz

Sissel var ret glad for de mange springvandSissel var ret glad for de mange springvand

Og der er mange sjove og fantasifulde springvand i byenOg der er mange sjove og fantasifulde springvand i byen

Pudsige og sjove ting er der også mange af rundt omkring i KoblenzPudsige og sjove ting er der også mange af rundt omkring i Koblenz

Som den tykke trommeslagerSom den tykke trommeslager

Koblenz Slot - Kurfürstliches SchlossKoblenz Slot – Kurfürstliches Schloss

Byen byder også på Museer i meget moderne arkitekturByen byder også på Museer i meget moderne arkitektur

Liebfrauenkirche er fra 1180. Den blev ødelagt i 1944 og genopført i 1950Liebfrauenkirche er fra 1180. Den blev ødelagt i 1944 og genopført i 1950

Kirken er netop blevet restaureret og er utrolig smukKirken er netop blevet restaureret og er utrolig smuk

Bemærk det noget specielle kors. Det er udformet som et træBemærk det noget specielle kors. Det er udformet som et træ

I Koblenz Alstadt er der god skiltning for os turister, så vi ikke farer vild i de små gader :)I Koblenz Alstadt er der god skiltning for os turister, så vi ikke farer vild i de små gader 🙂

Også Koblenz blev bombet under 2. verdenskrig. Og i december 2011 blev der pga. lavvande i Rhinen fundet en engelsk bombe på 1,8 ton samt en mindre amerikansk bombe. Koblenz gennemførte den største masseevakuering siden 2.verdenskrig. Den mindre amerikanske bombe blev sprængt på stedet. Den store bombe blev desarmeret.

Fantastisk campingplads lige ned til Rhinen

Campingpark Rhein-Mosel/Koblenz ligger på hjørnet hvor Rhinen og Mosel løber sammen – lige over for Deutsches Eck.

Campingpark Rhein-Mosel/Koblenz ligger lige over for Deutsches Eck.Campingpark Rhein-Mosel/Koblenz ligger lige over for Deutsches Eck.

Der har været campingplads på området i næsten 60 år under navnet: Campingplatz Rhein-Mosel. Men for et par år siden fik campingpladsen ny ejer og pladsen skiftede navn til Campingpark Rhein-Mosel/Koblenz. I den forbindelse blev alle bygninger på pladsen renoveret, og campingpladsen fremstår i dag med nye og flotte servicebygninger.

Servicebygningerne er nye og flotteServicebygningerne er nye og flotte

Campingpladsen ligger direkte ned til RhinenCampingpladsen ligger direkte ned til Rhinen

Campingpladsens legepladsCampingpladsens legeplads

Der er ca. 200 enheder på campingpladsen. Flere af dem ligger direkte ned til Rhinen. Der er rift om disse, og man skal som regel forudbetale for tre overnatninger for at få en af disse enheder. Det gjorde vi, og vi havde den skønneste udsigt over Rhinen og skibene på denne.

Vores enhed.Vores enhed.

Campingpladsen har en lille butik i Receptionen, men udvalget er sparsomt. Vi handlede i Netto supermarkedet, der ligger ca. 500 m. fra campingpladsen.

Receptionen og butikkenReceptionen og butikken

Campingpladsen ligger super centralt. Der er kun ca. 400 m. over til Deutsches Eck – hvis man altså lader sig sejle over Mosel-floden. Kører man i bil, er der ca. 4 kilometer.

Den lille båd, der sejler mellem campingpladsen og Deutsches EckDen lille båd, der sejler mellem campingpladsen og Deutsches Eck

Fra Deutsches Eck kan man tage svævebanen op til fæstningen Ehrenbreitstein eller spadsere ned i Koblenz by.

Fæstningen EhrenbreitsteinFæstningen Ehrenbreitstein

Eneste ulempe ved campingpladsen er prisen. For campingvogn, strøm og tre personer betalte vi ca. 40 Euro pr. nat. Det er lige lovligt højt i forhold til andre campingpladser langs Rhinen. Men campingpladsen er fin og velholdt, og så ligger den som sagt helt fantastisk.

Fine køreegenskaber

Vi har nu kørt adskillige kilometer med vores lånte Hobby De Luxe 560 FFE, og vi har stort set ikke mærket noget til den. Sagt på en anden måde – dens køreegenskaber er rigtig gode.

Vi har kørt mange kilometer med Hobby’en på krogen. Her holder vi dog helt stille i en kø på landevejen langs RhinenVi har kørt mange kilometer med Hobby’en på krogen. Her holder vi dog helt stille i en kø på landevejen langs Rhinen

De følger pænt efter vores bil uden at vi føler nogen bevægelser i bilen. Heller ikke når vi overhales af varevogne eller turistbusser, slår den ud. Det er vi faktisk lidt overrasket over, for det oplever vi ofte med andre campingvogne.

Heller ikke når vi overhaler lastvogne, slår Hobby’en ud. Det sker ellers tit, når man netop er kommet fordi lastvognen, hvor turbulensen foran lastvognen let kan skubbe til ens campingvogn. Men ikke her. Vores Hobby følger pænt med uden ’slinger i valsen’.

Hobby De Luxe 560 FFE har en Winterhoff WS3000 slingrekoblingHobby De Luxe 560 FFE har en Winterhoff WS3000 slingrekobling

Der er kugletryksmåler i næsehjuletDer er kugletryksmåler i næsehjulet

TrækstangsafdækningTrækstangsafdækning

Hobby De Luxe 560 FFE har en varmgalvaniseret torsionsfjederaksel, støddæmpere og en Winterhoff WS3000 slingrekobling. Vægtfordelingen i campingvognen er fin. Dog skal man ikke køre med vandtanken fyldt helt op. Tanken er anbragt foran akslen, så det vil nok give et for højt kugletryk. Vi kørte med ca. halv fuld vandtank, og det gav ingen problemer.

Hobby De Luxe 560 FFE leveres standard med stålfælge, men alu-fælge kan tilkøbesHobby De Luxe 560 FFE leveres standard med stålfælge, men alu-fælge kan tilkøbes

Et kig under vognen hvor man kan se både akslen og støddæmpereEt kig under vognen hvor man kan se både akslen og støddæmpere

At Hobby’en har så fine køreegenskaber er dejligt. Det giver meget mere komfort under kørsel, og man slapper mere af.

Se mere her: Campingpark Rhein-Mosel/KoblenzHobby Campingvogne

Læs også:

 

Prøv også at læse disse indlæg