Vi er i Koblenz på vores rejse langs Rhinen. Og kun 30 km. fra campingpladsen ligger Tysklands vulkanpark. Et kæmpe område med masser af oplevelser og en ikke udslukt vulkan.
Eifel – eller de sovende vulkaners land – er geologisk set den mest aktive region i Tyskland. Den ca. 280 km lange Deutsche Vulkanstraße, går fra Rhinen og ind i bjergområdet Hohe Eifel, og via denne kommer man forbi alle de spændende steder i Eifel-vulkanernes verden.
Vulkanparken
Under et kaldes området for Vulkanparken, men der er ikke tale om lille afgrænset park, hvor man kan gå rundt og se alle attraktionerne. Vulkanparken er mere en fælles betegnelse for alle de seværdigheder med baggrund i vulkansk aktivitet, som man kan se i området.
I Eifel-regionen (som ligger lige ved siden af Rhinen) findes der ca. 350 slaggekegler, spektakulære stenbrud, lavastrømme, metertykke tuf- og pimpstensvægge, lava kupler, talrige sprudlende kulsyrekilder og gejsere. Man har også påvist plumer eller “hot spots“, som de også kaldes. Mange vulkankegler og Eifels blå kratersøer vidner om den ildfulde og spændende tilblivelseshistorie og de særlige vulkanologiske forhold, der har skabt dette fascinerende landskab mellem Rhinen, Mosel og Ahr.
På museer, i informationscentre og i miner langs ruten kan man ved hjælp af eksperimenter få indblik i, hvordan jordens kræfter virker, og hvad der egentlig foregår under jordoverfladen. Meget tyder på, at vulkanerne ikke er udslukte, men blot sover.
Ikke udslukt, men hviler
F.eks. har man konstateret, at det bobler i søen Laacher, tæt på Bonn i Tyskland. Den undersøiske vulkan under søen har ikke været i udbrud i mere end 12.000 år, men det kan sagtens ske igen.
Laacher See. Under søen er super-vulkanen – og den er ikke udslukt
Såfremt super-vulkanen går i udbrud, så vil det resultere i at tonsvis af magna og aske vil blive spredt over et gigantisk område. Det kan medføre masse-ødelæggelser, evakueringer og måske ligefrem en sænkning af den globale temperatur, da asken vil hindre solens stråler i at nå jorden.
Eksperterne sammenligner et udbrud med det som kom fra Mount Pinatubo på Filippinerne i 1991, som betød enorme ødelæggelser og ligefrem en sænkning af den globale temperatur med 0,5 grad, da den udspyede 10 milliarder tons magma, 20 milliarder tons svovldioxid og 16 kubikkilometer af aske.
Vulkan-eksperter mener, at vulkanen under Laacher-søen stadig er aktiv og de kuldioxid-bobler, der kommer op gennem vandet, er udtryk for en ‘afgasning’ i magma-kammeret under vandet.
Men indtil videre er alt fredeligt og området er meget spændende at besøge.
Som nævnt består Vulkanparken af flere spændende seværdigheder, og man skal sætte et par dage af til 09det, hvis man vil opleve dem alle. Eller man kan gøre som vi – nemlig vælge ud hvad man gerne vil opleve.
Vi satte os for at se to steder i Vulkanparken – nemlig verdens største koldtvands gejser i Andernach og Lava Dome museet i byen Mendig.
Gejseren måtte vi dog opgive igen. Turen ville tage ca. 3 timer, og indebærer at man skal sejle ud til gejseren. Det var nok ikke smart med Sissel, så vi nøjedes med Lava Dome museet. Det var nu også sindssygt spændende at opleve.
Lava Dome og Basaltminen
Lava Dome museet består af selve museet og af en såkaldt lavakælder.
Lava Dome museet
Museet byder først og fremmest på en multimedie-oplevelse hvor man bliver præsenteret for den vulkanske aktivitet i området. Det var både spændende og faktisk rigtig godt lavet.
Der er især gjort meget for at børn også har det sjovt på museet
Fra det spændende multimedie-show
Desuden er der en masse interaktive stationer, hvor man kan lære mere om vulkaner og deres natur.
Spændende 3D gengivelse af basaltminen
Her prøver Sissel og jeg en Seismograf
Byen Mendig er bygget oven på den lavastrøm, der størknede ved udbruddet for 12.000 år siden. Byen har derfor været centrum for minedrift efter Basalt.
Basalt er en bjergart opstået ved størkning af magma. Det er den hyppigst forekommende bjergart på overfladerne af Jorden, Merkur, Venus, Mars og Månen. Også mange meteoritter består af basaltisk materiale.
Basalt anvendes i dag som underlag i veje og som skærver i togspor. Men før i tiden blev Basalt anvendt til fremstilling af stenkværne til møllehjul.
Og det var lige præcis hvad man lavede i Basalt-minen i Mendig. Der er ikke længere mindrift i Mendig. Man har i stedet sikret minen, givet den navnet Lava-kælder, og bruger den nu til rundvisninger i forbindelse med Vulkanparken.
Både møllehjulet og løven er lavet af Basalt
Man skal have både regnfrakke og sikkerhedshjelm på nede i minen
Sissel var ikke ubetinget tilfreds med at have en sikkerhedshjelm på
Trappen ned til minen var lang og stejl. Heldigvis er der også en elevator for gangbesværede (tak, Sissel)
Det er rigtig spændende at være nede i minen. Der er koldt og fugtigt. Vandet drypper fra loftet, og man kommer gennem små gange og underlige ’rum’. Minen ligger 30 meter nede i jorden, og temperaturen er mellem 6 og -8 grader.
Vores ’gruppe’ nede i minen
Der er mørkt, koldt og fugtigt – og kun få lamper
Rundvisningen sker i små hold med guide. Der tales kun tysk, men man kan få udleveret headset og afspiller, så man også kan høre det på engelsk.
Vores guide var meget karismatisk, og fortalte meget levende om hvordan man havde udvundet basalt gennem tiderne i minen.
Her fortæller vores guide om, hvad minen også havde været brugt til
Minen har også været benyttet til andre formål. Man har f.eks. brygget øl i minen pga. den konstante temperatur. Under 2. verdenskrig har minen både været brugt som tilflugtssted og bombedepot. Efter krigen blev minen i to år brugt til noget som ingen ved hvad var.
Murene i minen blev opført af bryggerne, for at minearbejderne ikke skulle stjæle øllet
”Og det ved vi stadig ikke”, som vores guide så udtryksfuldt sagde det.
Men nu er minen altså en turistattraktion, og vi kan kun anbefale at man tager sig tid til at se den.
Minen er absolut et besøg værd
Vulkansk Øl
Der brygges stadig øl på stedet. Dog ikke nede i minen, men i bryggeriet Vulkan Brauhaus, der ligger lige oven på minen.
Vulkan Brauhaus
Vi besøgte bryghuset i håb om, at man kunne se bryggeriet. Det kunne kun lade sig gøre lørdag og søndag, og altså ikke den dag, vi var der. Det var lidt ærgerligt. Men vi fik nu set bryggeriet alligevel. For den eneste måde at vi kunne få Sissel med op i bryggeriets restaurant, var ved at gå gennem bryggeriet.
Takket være Sissel fik vi alligevel set bryggeriet
Så vi fik set bryggeriet. Dog uden rundvisning, men vi fik smagt husets øl i restauranten. Det var rigtig godt. Vi gik derfor også forbi bryghuset butik, og købt nogle forskellige øl med hjem til campingvognen.
Øllet var rigtig godt, og det er sjovt at smage på det lokale bryg
I bryggeriets butik kan man købe en masse souvenirs, men mere vigtigt – den gode øl
De smagte også godt på campingpladsen, så de holdt ikke længe 🙂
Design der vækker opsigt
Som så mange andre campister, sidder også vi efter aftensmaden foran campingvognen og nyder udsigten over Rhinen.
Flere gange har vi oplevet at folk er kommet hen til os og spurgt til vores campingvogn. Hobby er et af de største mærker i Danmark, men i Tyskland er det endnu større. Og tyske campister er om muligt endnu mere interesseret i Hobby campingvogne end man er i Danmark.
Flere kommer og spørger til hvad det er for en campingvogn, vi rejser med
Hobbys nye design vækker opsigt. Det nye design er både ultra moderne og vintage på samme tid. Så folk spørger enten om det er en af de helt nye Hobby campingvogne, eller om det er en ældre campingvogn, der er sat i stand.
At folk kunne finde på at spørge om det er en vintage-campingvogn forvirrede os i starten. Det er jo en sprit ny Hobby, og det må en hver da kunne se.
Hobbys nye design er både klassisk, vintage og moderne på samme tid
Men efter at have kigget på vores Hobby De Luxe 560 FFE med lidt andre briller, kan vi godt forstå, hvorfor at folk spørger.
Den nye Hobby adskiller sig markant fra de tidligere Hobby campingvogne hvad det ydre design angår. Formerne er blevet mere runde og bløde. Væk er de markante profiler på siderne, og campingvognen har nu et mere tidsløst og elegant design.
Især fronten på vores lånte Hobby De Luxe er anderledes med de bløde afrundede former
De tonede ruder, de brede grå stafferinger og de nye logo på siden er også med til at gøre Hobbyen moderne og klassik på samme tid.
Det ny logo
Faktisk er det ret godt gået af Hobby at lave et design der så klassisk, tidsløst og mega moderne. Og selv om det ikke er vores campingvogn, så er vi alligevel lidt stolte af den. Det er jo altid dejligt, når andre campister synes ens campingvogn er flot.
Se mere her: Vulkan Parken – Hobby Campingvogne
Læs også:
- Del 1: Camping langs Rhinen: Rendsburg og ny Hobby
- Del 2: Camping langs Rhinen: Køln og den fantastiske domkirke
- Del 3: Camping langs Rhinen: Shopping og Chokolademuseum
- Del 4: Camping langs Rhinen: Ehrenbreitstein og Deutsches Eck
- Del 5: Camping langs Rhinen: Vulkaner, lava og oplevelser
- Del 6: Camping langs Rhinen: Vidunderlige Koblenz
- Del 7: Camping langs Rhinen: Weinbrandt og romantiske borge
- Del 8: Camping langs Rhinen: Rüdesheim am Rhein
