På bjergtur i Norge med en Camp-let – Geiranger

af Bjarne Søby

El- og Hybridbiler vinder mere og mere frem. Det stiller nye udfordringer til camping som vi kender det. Vi er taget til Norges mest bjergrige egne for at se hvordan komfort og miljøvenlig camping kan kombineres.

Denne artikel er lavet som et sponsoreret partnerskab med Camp-let og Kia

Et godt bud på fremtidens campingudstyr kan være en kombination af el- eller hybridbiler og lette campingcampingenheder – som f.eks. en teltvogn. Vi er derfor taget til Norge mest bjergrige egne med en Kia XCEED hybridbil og en Camp-let for at opleve, hvordan camping, komfort, og miljøvenlig camping kan kombineres. 

Vi er derfor taget til nogle af Norges mest bjergrige egne. Dels for at se hvordan det er at tage på camping med en hybridbil og med en teltvogn – – i dette tilfælde en Isabella Camp-let og en Kia XCEED.

Det er nyt for os. Vi rejser normalt med en campingvogn på 2000 kg., og har en stor diesel-slugende, CO2 udledende bil, for at kunne trække vores campingvogn. Det er ikke altid sjovt at køre i bjerge med vores træk. For det første er det en tungt træk, og det kræver virkelig meget motorkraft at komme over bjergpas. Nedkørsler er også en udfordring. Vi har et tungt træk, og skal virkelig passe på ikke at overophede bremserne. Og så er det dyrt. Nå vores bil trækker for alvor op ad stejle bjergveje, går vi sjældent mere end 6-7 km. pr. liter.

Nu er vi taget på tur med en Kia XCEED plugin-hybrid og en Camp-let teltvogn. Det er et økonomisk, miljøvenligt træk, der kørte langt på literen, og som ikke sviner de smukke bjergegne, vi kører igennem, til med CO2 og dieselos.

Kia XCEED må trække 1300 kg. og da Camp-let’en har en totalvægt på 500 kg. burde der være masser af overskud og kraft til selv de stejleste bjergpas. Men det får vi at se. Vi har lagt en rute, der dels bringer os til nogle af Norges smukkeste egne, men også nogle af Norges mest udfordrende egne hvad kørsel men anhænger angår.

Se med i den første videoreportage fra vores tur. Vi starter i Geiranger, og allerede der fik vi sat vores træk på en prøve.

Prøv også at læse disse indlæg